Lokale marketing wordt steeds belangrijker. Ook in je zoekopdrachten via een Twitter applicatie kan het zijn dat je liever lokale dan nationale zoekresultaten wil vinden. In dit artikel leer je hoe je dat doet.
Lokale zoekopdrachten via de website van Twitter
Een lokale ‘zoekopdracht’ ingeven kan op verschillende manieren. Eén van de makkelijkste manieren is misschien wel via Twitter zelf. Via de website moet je dan echter met zogenaamde ‘operators’ werken. Stel dat je alle tweets wil zien waar de term ‘marketing’ in voorkomt. Daarbij wil een staal van 20 kilometer rondom Arnhem aanhouden. Je zoekopdracht ziet er dan als volgt uit: marketing near:arnhem within:20km. Deze methode kent een tweetal belangrijke nadelen:
- Operators zijn er in allerlei soorten, maten en zijn daardoor niet echt gebruiksvriendelijk
- Je gebruikt waarschijnlijk een stukje software zoals TweetDeck of Hootsuite; dus wil je het daarin bijhouden
Het eerste probleem kan daarbij opgelost worden door naar een aparte URL te gaan. Er is namelijk nog steeds een ‘advanced search’ functie beschikbaar, kijk hier maar. Daar vind je nog veel meer filtermogelijkheden. Zo wordt het mogelijk om tweets op sentiment (positief/negatief) te filteren, kun je werken met uitsluitingszoekwoorden en beschik je over een taalfilter. Iets was natuurlijk geen overbodige luxe is, wanneer je op internationale zoekwoorden zoekt zonder een locatiefilter te gebruiken. De afstand staat alleen default op ’15 miles’ en kun je daar niet makkelijk uitbreiden.
Lokaal zoeken via TweetDeck (of Hootsuite)
Lokaal zoeken kan ook via je de software waar je misschien al aan gewend bent. Zelf gebruik ik de oude versie van TweetDeck. Daarin kun je makkelijk een kolom toevoegen om bepaalde zoekwoorden of hashtags in de gaten te houden. Je kunt hierbij ook filteren op je locatie. Zowel TweetDeck als Hootsuite werken daarbij met Geocodes. Om die te kunnen achterhalen kun je op deze website terecht. Met je adres of plaatsnaam zoek je makkelijk en snel jouw geocode op.
Daarna werkt het net als je gewend bent.
- Start TweetDeck of Hootsuite
- Ga naar ‘kolom toevoegen’
- Voer je zoekwoord (met de extra’s) in
- Voeg de kolom toe
De extra’s, die maken het interessant. Met de geocode kun je zoeken naar trefwoorden op een bepaalde afstand van de door jou gewenste plek. Hieronder vind je een voorbeeld van hoe je de Geocode kunt gebruiken. Zet daarvoor de zoekterm tussen quotes (“) en gebruik na een spatie de term ‘geocode:’. Daar achter kun je de geocode plaatsen, gescheiden door komma’s, zonder gebruik van spaties. Als aanvullende waarde kun je na de tweede geocode de afstand (straal) opgeven. In dit geval gaat het om 25 km.
Hulp nodig met je online marketing activiteiten?
Vragen? Heb je hulp / begeleiding nodig met je online marketing activiteiten? Neem dan contact op!