Er lijkt een behoorlijke wildgroei te ontstaan aan Social Media kanalen. Middels de infographic kun je op hoofdlijnen zien wie (in termen van geslacht/leeftijd) op welke netwerken zitten en welke netwerken het grootst zijn
GoGulf publiceerde onlangs een onderzoek naar het gebruik van Social Media, wat ook door vele Nederlandse media is overgenomen. Door de ‘wildgroei’ van netwerken is het soms moeilijk kiezen en lastig te bepalen waar je doelgroep zit. En het wordt steeds meer noodzaak om deze doelgroep te gaan bereiken! Meer dan 30% van de wereldbevolking heeft beschikking over internet. De gemiddelde internetgebruiker besteed 16 uur per maand aan internet. In de V.S. ligt dat op 32 uur – en de verwachting is ook dat in Europa en Nederland bovengemiddeld veel tijd online besteedt wordt. Van al die online tijd wordt gemiddeld 22% besteed aan Social Networking. Dat is al meer dan het percentage wat naar online zoeken (21%), het lezen van content (20%) of online communicatie zoals e-mail (19%) gaat.
Commercieel gezien is Social Media ook interessant. Recentelijk onderzoek wees uit dat de bestedingen van Social Shoppers zelfs bijna 2x zo hoog liggen in vergelijking tot reguliere shoppers die via andere kanalen in je webshop terecht komen.
Facebook is veruit het grootste netwerk. Gebruikers besteden hier per maand ook gemiddeld de meeste tijd aan, bijna 7 uur. Ook op Pinterest worden deze aantallen overigens gehaald. Pinterest heeft wanneer we kijken naar aantallen een beperkte omvang van 11,7 miljoen gebruikers, maar die gebruikers besteden wel enorm veel tijd online.
De verhouding tussen mannen en vrouwen wijkt niet extreem veel van elkaar af bij de meeste netwerken. Met name bij Pinterest is dit echter wel het geval. Bijna 70% van de gebruikers is vrouw.
Natuurlijk moeten we niet vergeten dat Social Media geen doel op zich is maar een middel. Het is daarbij wel een middel wat eigenlijk niet meer in je online marketing mix kan ontbreken. Heb je hulp nodig bij het inpassen van Social Media binnen je (online) marketing strategie? Neem dan contact op!