Googelt u zichzelf? Heeft u deze vraag in gedachten wel eens gesteld? Een kort artikel over online reputatie, personal branding en uw zichtbaarheid online! Misschien beantwoord u deze vraag met nee. Neem van mij aan: wanneer u zichzelf niet Googelt, doen anderen het wel! U gaat voorzichtig om met uw merk,… maar u bent zelf ook een merk. Gaat u daar wel voorzichtig mee om?
Dit artikel is in een iets andere vorm als eens op Marketingportaal verschenen. In 2009 deed ik mee aan de FD Career Challenge… waarbij ik helaas de masterclass net niet haalde. Daar heb ik echter wel het nodig van geleerd. Bovendien was deze competitie de rechtstreekse aanleiding voor het schrijven van dit artikel en voor de blik in de spiegel: als ik mezelf Google, wat zie ik dan?
Dit artikel gaat eigenlijk over personal branding en online reputatie. Het is niet fijn, wanneer u of iemand anders, via Google naar u als persoon of bedrijf zoekt, dat er dan negatief nieuws verschijnt. Dit is slecht voor uw reputatie,… maar soms gebeurt het toch. Daarom is het ook belangrijk om te denken om uw online reputatie. Deze kunt u echter beïnvloeden, door een aantal ‘positieve’ zoekmachineresultaten te genereren. In dit korte artikel daarom een viertal tips voor positievere zoekresultaten.
1. Social media
Maak een profiel aan op LinkedIn of ga Twitteren! Social media en netwerksites doen het vaak goed in de zoekresultaten van Google. Op deze manier verdringt u negatieve berichten al snel van de eerste pagina, deze worden snel vervangen door positieve of in ieder geval onschuldige zoekresultaten.
2. Blog de competitie naar pagina 2 (of 3)
Start een Blog! Blog scoren, mits ze redelijk worden bijgehouden, ook goed in Google. Dit komt onder andere door de actualiteit. Steeds meer zien we corporate blogs van bedrijven, maar ook blogs van individuen verschijnen op de eerste pagina in Google (afhankelijk van zoektermen natuurlijk).
3. Schrijf
Schrijf bijvoorbeeld ook eens een artikel op Marketingportaal. Uw naam komt bij het artikel, wat ook goed wordt opgepakt door Google. Dit is een goed alternatief wanneer u bijvoorbeeld geen blog kunt bijhouden. Natuurlijk zijn gastblogs op andere websites ook goed.
4. Reageer
Reageren op discussies of Blog items bij websites die goed gewaardeerd worden door Google is ook effectief. Probeer het maar eens, wacht een week en Google uw naam nogmaals. Hoe ‘belangrijker’ een blog is, hoe groter het effect.
Uw naam wordt vaker gegoogelt dan u denkt! Denk aan uw reputatie, wordt actief! Neem de proef maar eens op de som, tik uw of mijn naam in op Google!