Google Ads is met de jaren een stuk uitgebreider geworden. In dit artikel kijken we naar de basis van remarketing: wat is remarketing binnen Google Ads, wanneer zet je het in en werkt dat nou echt?
Remarketing met Google Ads: wat is het eigenlijk?
Remarketing is het in beeld blijven bij je prospect gedurende het aankoopbeslissingsproces. Wat platter en negatiever gezegd: De remarketing functie binnen Google Ads stelt je in staat om je websitebezoekers te blijven achtervolgen met reclame.
Om duidelijk te maken wat remarketing in de praktijk inhoudt, gebruik ik in mijn uitleg vaak voorbeelden van Zalando of Booking.com. Wanneer je daar op de website bent geweest, blijven deze partijen je nog lange tijd confronteren met dat gegeven. In genoemde gevallen vaak met uitingen die niet echt subtiel zijn en in een hoge frequentie.
Hoe werkt remarketing met Google Ads?
Zonder het al te gedetailleerd te beschrijven, werkt remarketing vanuit Google Ads als volgt. De basis wordt gevormd door doelgroeplijsten. Deze lijsten kun je vullen met profielen door gebruik te maken van een tracking script, of door Google Analytics te koppelen aan je Google Ads account en van daaruit doelgroepen aan te maken.
De doelgroeplijsten vullen zich. Hoe snel dat gaat hangt af van hoe specifiek je lijst is en hoeveel bezoekers je hebt.
Google advertenties via Remarketing
De advertenties gekoppeld aan je remarketingcampagne kun je zowel binnen het Google Ads Search netwerk als binnen het Google Ads Display netwerk laten vertonen. Binnen het Google Search netwerk, zou je het in kunnen zetten om uitzonderingsposities te creëren. Zo kan het zijn dat bepaalde zoekwoorden niet interessant zijn in generieke zin, maar dat wel zijn wanneer je al eerder een ‘contactmoment’ met een bezoeker hebt gehad.
Bekender zijn waarschijnlijk de campagnes binnen het Google Display netwerk. Hiervoor maak je een aparte campagne aan, wat je meteen meer grip geeft op de campagne. Al eerder schreven we over hoe je een goede advertentiestructuur in Google Ads kunt inrichten. Het Google Display netwerk is een netwerk waarbij uitgevers van webcontent zijn aangesloten. Het Display netwerk van Google is enorm qua omvang. Het kan dus zomaar zijn dat je advertentie op websites als Nu.nl of de Telegraaf verschijnt. Je vindt zowel grote als kleine websites terug in het netwerk van Google. Naast websites, maken ook apps en YouTube deel uit van het netwerk.
Afhankelijk van je targeting en hoe je de remarketinglijsten hebt ingesteld, kun je per doelgroeplijst een aparte campagne of advertentiegroep aanmaken. Je kunt werken met de standaard advertentiegalerij om responsive advertenties te maken, of je eigen HTML5 banners (laten) ontwikkelen. Onze voorkeur gaat uit naar dat laatste. Je hebt dan meer controle over hoe je uitingen eruit komen te zien op het beeldscherm. Ook kun je de advertentie beter en duidelijker aanpassen naar je eigen huisstijl, wat de herkenning van je merk bevordert. Ook bestaat de mogelijkheid om dynamische advertenties te maken, waardoor je bijvoorbeeld automatisch eerder bekeken producten/diensten op kunt nemen in je advertentie.
Werkt dat eigenlijk? Remarketing via Google Ads?
Jammer genoeg kunnen we niet volstaan met ja of nee. Er zijn diverse factoren die reen rol spelen en je deze manier van adverteren in Google Ads wel of niet interessant maken. Laten we er een aantal noemen:
- De doelstelling van je campagne
- De ‘gerichtheid’ waarmee je remarketing inzet (relevantie)
- De duur van het aankoopbeslissingsproces van je klant
Wanneer je doelstelling vooral op het vlak van branding (maar dan met een extra laagje relevantie) ligt, kan remarketing een uitstekend middel zijn. Ook op het gebied van conversie kan het prima werken overigens. Wel moet je daarbij het aankoopbeslissingsproces in de gaten houden. Wanneer de gemiddelde tijd van klik tot koop 1 dag is, heb je het nodige volume nodig wil je überhaupt remarketing in kunnen zetten. Het zal voor zich spreken dat het dan zinloos is om met de bekeken producten/pagina’s 30 of meer dagen remarketing in te gaan zetten.
Wanneer zet je remarketing in?
Voordat je remarketing inzet, is het verstandig eerst eens goed na te denken:
- Of het qua volume haalbaar is
- Of het aansluit bij het belissingsproces van je klant
- Met welk doel je het gebruikt
Zelf zetten we binnen onze online B2B leadgeneratie diensten remarketing graag in. Vaak duren de beslissingsprocessen van onze klanten een stuk langer dan in de gemiddelde webshop. In dat proces, is het vanuit een branding optiek verstandig om in beeld te blijven.
Met een combinatie van data over de klantreis die jouw klant aflegt en logisch nadenken kom je een heel eind. Ook zou je kunnen afwegen om het uit te testen met de bestaande Google advertentiegalerij, in plaats van meteen maatwerk bannermateriaal te ontwikkelen. Zo kun je bijvoorbeeld verschillende proposities testen en de beste daarvan verwerken in meer grafisch materiaal.
Aan de slag met Google Ads remarketing?
Je kunt natuurlijk zelf aan de slag met Remarketing binnen Google Ads. Maar, je kunt natuurlijk ook overwegen om Google Ads uit te besteden. We hebben jarenlange expertise in huis, werken dagelijks met Google Ads en hebben bovendien een mooie aanbieding voor je. Wanneer je binnen een B2B markt actief bent, kunnen we je vrijwel altijd een fixed price bieden voor het inrichten beheren van een remarketing campagne, inclusief een pilotfase van 2 maanden en advertentiebudget.
Meer weten of ons Google Ads Remarketing aanbod?
We vertellen je graag meer over ons aanbod en de mogelijkheden. Hoe? Neem even contact met ons op via 0182-712040 of stuur een mailtje naar Wieger Waardenburg via wieger@fris.online.