De eerste vraag is: is dat zo? Of lijkt dat maar zo? In dit item passeren een aantal mogelijke redenen de revue waarom je Google AdWords campagne niet werkt – uiteraard met mogelijke oplossingen.
Je Google AdWords campagne werkt wel!
Het klinkt misschien vreemd; maar wanneer je de campagne uitzet en de telefoon rinkelt niet meer, je hebt bijv. minder klanten in je winkel en/of je ontvangt minder mail – dan werkte je campagne waarschijnlijk wel. In dat geval kan het liggen aan het meten.
Het probleem met ‘online business’ is dat het imago is ontstaan dat werkelijk waar alles meetbaar is. Helaas is dat niet het geval, althans: niet alles is in online meetsystemen te vangen. 100% meetbaarheid is bijna voor ieder type onderneming een utopie. Wanneer geadverteerd wordt en bezoekers gaan vervolgens zelf vanuit hun e-mail programma een bericht sturen of pakken de telefoon en nemen contact met u op, kan dat best komen door een Google AdWords (of andere) advertentie waarmee ze geconfronteerd zijn. Maar; vraagt u aan de telefoon überhaupt hoe men bij u terechtkomt? De andere kant van de medaille is dat het nog maar de vraag is of een bezoeker überhaupt weet op elke manier die bij u op de website terecht is gekomen.
Ik maak enorme kosten, maar geen resultaat
Wellicht het meest voorkomende probleem. Dit kan tal van oorzaken hebben. Feit blijft daarbij dat uw campagne niet goed (genoeg) is afgestemd op de doelgroep. Het begrip ‘campagne’ kan daarin betekenen dat het òf aan de Google AdWords campagne instellingen ligt of aan de website die moet zorgen dat er ook rendement uit wordt gehaald.
Een aantal mogelijke oorzaken (en daarmee alvast de halve oplossing) die dit op het vlak van Google AdWords kunnen veroorzaken zijn de volgende:
Geografische Targeting
Wanneer je niets aan geografische targeting hebt gedaan, terwijl je een timmerman uit Den Bosch bent, is dat niet handig. Daarbij wordt als uitgangspunt genomen dat je niet heel Nederland als je doelgroep hebt. Op campagneniveau kun je instellingen wijzigen om te zorgen dat advertenties alleen in je verzorgingsgebied verschijnen. Het volume zal daarmee snel dalen en de eerste stap naar relevantie is gezet.
De juiste zoekwoorden
Speel je in op hoe je potentiële klant zoekt? En heb je dan de juiste zoekwoorden te pakken? Wanneer je adverteert met schilderwerk, maar daarover is niet of nauwelijks iets te vinden, mis je de aansluiting. Daarnaast maakt het nog wel wat uit of je kunstschilder bent of gebeld mag worden voor het buitenwerk van het huis. Zorg daarin dus voor de juiste uitsluitingszoekwoorden. Wil je daar meer over weten? Lees dan het artikel “Google AdWords: het nut van uitsluitingszoekwoorden”.
Kwaliteitsscore: zorg voor relevantie
Het belangrijkste woord wanneer je adverteert is relevantie. Dit is iets wat voor een deel tot uiting komt in de kwaliteitsscore. Het is belangrijk dat je zorgt dat de zoekbehoefte van de persoon die Google gebruikt, jouw zoekwoorden, de advertentieteksten èn de landingspagina op elkaar zijn afgestemd. Je kunt de kwaliteitsscore zien in het zoekwoordenoverzicht.
Het voert te ver om tot in detail in te gaan op wat er allemaal fout kan gaan, bovendien is het beter om te kijken naar hoe het beter kan. Hopelijk heb je hierin in ieder geval een aantal aanknopingspunten om je campagne eens kritisch na te lopen en een aantal verbeteringen door te voeren.
Hulp nodig met Google AdWords?
Het advertentieprogramma van Google wordt steeds complexer. Wil je aan de slag met Google AdWords en weet je niet waar te beginnen? Of wil je jouw campagne laten analyseren en optimaliseren door een specialist? Neem dan contact op! XpertMarketing is een Google AdWords Certified Partner – zo weet je dat je campagnes in goede handen zijn.