Tijd voor wat praktische tips bij het maken van je pitch! Hoe krijg je een pitch die blijft hangen en effectief is? In dit item een aantal tips voor het schrijven van je pitch. Niet in alle situaties zullen alle tips even bruikbaar zijn. Dat hangt ook af van het soort pitch, je product/dienst en de doelgroep.
Doelgroep bepaald
In het artikel ‘Wat doe je? Vertel het in je Pitch’ is ingegaan op de doelgroep van je pitch. Als het goed is heb je daar over nagedacht en weet je aan wie je jouw pitch wil gaan vertellen. Zo niet, lees dan het vorige artikel nog even en bepaal dat voordat je aan de gang gaat.
Probleemherkenning
Welk probleem los je op? Neem dat als uitgangspunt. Dat kan door je pitch te beginnen het stellen van vragen. Bijvoorbeeld wanneer je online marketing diensten verkoopt: “Wil je meer halen uit je website? Geen tijd, zin of kennis om alles zelf te doen?”. Daarna is het werken aan de oplossing!
5W model
Wie, Wat, Waar, Wanneer, Waarom (en hoe). De belangrijkste vragen starten met deze woorden. Probeer eens een lijstje met vragen te maken voor jezelf. Denk daarbij aan:
- Wie ben ik
- Waar ligt mijn toegevoegde waarde
- Wat biedt ik concreet aan
- Wat kan ik betekenen voor de klant
- Waarom zouden ze voor mij kiezen
Probeer hier vervolgens de belangrijkste vragen uit te halen. Bedenk vervolgens hoe je in een paar woorden of zinnen verschillende antwoorden op de vragen gecombineerd kunt verwoorden.
Talk benefits, not features
Breng je pitch in termen van voordelen. Niemand heeft interesse in tandpasta of een tandenborstel, maar mensen willen wel hun gebit schoon en gezond houden. Ga in op het probleem wat je op wil lossen, daar bewijs je de toehoorders een veel grotere dienst mee! Natuurlijk moet de ‘What’s in it for them’ daarbij heel duidelijk naar voren komen!
Vraag (om actie)
Eindig je pitch met een vraag of vraag om actie. Verwacht je iets van je toehoorder? Vraag er dan om. Wil je interactie met je toehoorder? Stel dan een vraag die hier voor zorgt! Wil je toehoorder(s) aan het denken zetten? Ook dat kan een goed slotakkoord van je pitch zijn. Een belangrijk doel is om te zorgen dat de ‘ontvanger’ iets gaat doen met je pitch om te zorgen dat je boodschap blijft hangen. Hoe het einde van je pitch eruit ziet hangt sterk af van je doelgroep.
Schrijven en strepen: je pitch inkorten
Schrijf je pitch uit. Let daarbij niet direct te veel lengte (maar ga geen A4’tje volschrijven, dat is het andere uiterste). Schrijf eerst vooral op wat je wil vertellen. Staat je pitch eenmaal op papier? Dan kan het grote strepen beginnen! Bekijk wat er allemaal overbodig is, gecombineerd kan worden of wat niet direct interessant is voor de doelgroep.
Wil je een pitch van 20-30 seconden? Dan is 50 tot 70 woorden de lengte waar je uiteindelijk op uit zult moeten komen. Hoeveel tijd je pitch kost om over te dragen is verder afhankelijk van factoren als spreektempo en stijl.
Je pitch overbrengen
In een volgend item wordt ingegaan op het overbrengen van je pitch. Natuurlijk kun je daarbij weer een aantal handige tips verwachten.