Onlangs werd de website Next2news.com gelanceerd. Het hele concept is gebaseerd op vraag en aanbod. Bijvoorbeeld grote krantensites hebben aanbod, veel aanbod, wanneer het gaat om content en bezoekers. Echter hebben ze vaak niet het marketingapparaat om hiervoor effectief adverteerders te werven. Daarom worden er vaak AdSense advertenties geplaats bij nieuwsberichten. Deze hebben een ongekend lage CTR en zijn dus alles behalve effectief.
Om te kijken hoe het concept in elkaar steekt, heb ik dit voor je uitgezocht!
De Website
De website is duidelijk, deze laat precies zien hoe de service werkt. Dit overzichtelijke is zeker een pluspunt. Op dit moment zijn de Telegraaf, de Volkskrant, Trouw, NRC, Managementsite en Hyped.nl partners in dit concept. Een redelijk voorzichtige test dus.
Hoe werkt het?
Voor een vast bedrag per advertentie kan een advertentie bij een artikel worden geplaatst. Het bedrag kan overigens sterk varieren afhankelijk van hoe actueel en hoe veel bezocht een onderwerp is. Op het moment dat ik deze test deed, varieerden bedragen tussen de EUR 60 en EUR 300 voor een actueel item en tussen de EUR 6 en EUR 15 voor een oud nieuwsitem (meer dan een week oud) Een passend artikel kan vanuit een database worden geselecteerd. De adverteerder kan een eigen advertentie (in gif, jpg of png formaat) opgeven en de URL van de website. Daarna is het een kwestie van betalen met iDeal en de advertentie is vrijwel gelijk zichtbaar. Het meest gebruikte formaat op dit moment is de Large Rectangle van 336×280 pixels. In de meeste gevallen kun je ook nog kiezen hoe lang de banner zichtbaar moet zijn: een jaar, een maand of een week. Deze keuze is echter niet bij alle media mogelijk.
Advertentie opmaken
Het opmaken van een advertentie zul je echte zelf moeten doen, tenzij je toevallig een keuze kunt maken uit de slechts 6 beschikbare sjablonen. Ook het schalen van afbeeldingen is niet echt een succes overigens. Natuurlijk kan XpertMarketing helpen bij de opmaak van uw effectieve advertentie.
Bestelproces
Een leuk item is het bestelproces. Registreren vergt alleen het invullen van een e-mail adres. Daarna doorloop je heel eenvoudig een aantal stappen en voor je het weet ben je bij stap 4: bevestigen en betalen. Wel een kritische noot is dat je de bestemmings URL in een stap in voert die niet in het proces staat. Een klein puntje voor verbetering dus.
Er kleeft nog een nadeel aan het bestelproces, tijdens het typen van dit artikel kwam ik daar achter. Wanneer je te lang niets doet (stel: je gaat even op je gemakje een bak koffie halen), komt er opeens een melding in beeld: uw reservering verloopt over x seconden. Het telt af vanaf één minuut – je moet op een knop ‘reservering verlengen’ klikken. De advertentie ben je echter niet helemaal kwijt, maar zekerheid van een reservering is er niet meer. Je kunt daarna alsnog het proces afmaken. Echt gebruiksvriendelijk vind ik deze optie overigens niet, begrijpelijk wel. Elke advertentiepositie kan namelijk maar een keer worden geclaimd.
Een laatste nadeel is dat je alle gegevens van je bedrijf in moet vullen bij ‘Bevestigen en betalen’. Deze beschrijving is dus niet passend op wat je in de laatste stap moet doen. En met het oog op conversie is dat juist zo belangrijk!
Voordelen en nadelen Next2News.com
Een nieuw concept, daarom mijn visie op de voor- en nadelen van dit concept en mijn verwachting voor de toekomst.
Voordelen:
- Gericht adverteren (alleen bij passende artikelen)
- Je weet waar je aan toe bent (vast bedrag)
- Grote partners met een groot bereik
- Dynamisch pricing: hoe ouder het artikel, hoe goedkoper
Nadelen:
- Onzeker resultaat, je weet niet hoevaak het artikel wordt bekeken.
- Relatief veel werk.
- Blijvend veel werk, nieuws is erg dynamisch.
- Advertentie worden onder een artikel geplaatst.
Mijn mening
Het concept heeft, wanneer het goed en actief wordt doorontwikkeld, zeker potentie. Er is echter nog een lange weg te gaan. Het netwerk van partners zal uitgebreid moeten worden. Ook is het voor de adverteerder een onzeker concept. Wat vandaag nieuws is, is morgen immers ‘oud papier’ in krantenland.
De nadelen zullen ook moeten worden weerlegd. Daarnaast zal Next2News moeten zorgen dat ze onder constante aandacht blijven van de adverteerder om ‘one-day-fly’ adverteerders te voorkomen. Dit is het manko van het huidige businessmodel. Ik ben benieuwd naar hoe het concept uitpakt!