Is je conversiepercentage minder dan 1%? Dan is de kans dat je lang niet uit je website haalt wat erin zit waarschijnlijk bijna 100%. Weet je wel wat dat kost? Een voorbeeld ter illustratie:
“Een website verkoopt leuke elektronica gadgets. Per maand wordt er zo’n €1.500 uitgegeven aan online marketing. De websiteconversie is 0,5% – waardoor een order €100 kost (15 orders per maand dus). De website in kwestie besloot na lang overwegen en uitstellen toch maar een online marketingadviseur in te huren. Een investering van €1.000! Dat was wel even slikken. De adviseur nam de website voor dat bedrag wel grondig onder de loep en kwam met een aantal concrete verbeterpunten om de conversie te verhogen. Dat koste nog eens €500 om de website aan te laten passen. Echter, de conversie verdubbelde. Een order kostte nu nog ‘maar’ €50. Omdat hetzelfde budget werd aangehouden, steeg het aantal orders naar 30 per maand. Vermenigvuldigd met de ‘besparing’ van €50 per order, werd dus €1.500 per maand bespaard. Het nemen van het risico om de adviseur in te huren was dus na 1 maand al terugverdiend!
In dit artikel zal ik een tipje van de sluier oplichten voor wat betreft het verbeteren van de conversie. Laatst verscheen al een ander artikel, nu ga ik wat specifieker in op het bestelproces. Dat is voor veel websites namelijk een conversie-killer. Waar dat aan ligt? Mogelijk aan het volgende:
Hoge verzendkosten
Hoge verzendkosten zijn voor veel mensen een reden om niet door te gaan met bestellen. Vooral bij producten met veel concurrentie (lees: kleine prijsverschillen) kan dit nu net het verschil maken. Hoge verzendkosten komen bovendien al snel ‘onrechtvaardig’ over bij de consument. Je bent gewaarschuwd!
Waar ben ik, waar gaat dit heen
Nog steeds bestaan er bestelprocessen die niet aangeven uit hoeveel stappen het bestelproces bestaat. Dit zorgt voor onduidelijkheid en vaak voor verrassingen… daar houden je bezoekers niet van. Dit is heel eenvoudig te verhelpen door aan te geven uit hoeveel stappen het proces bestaat en in welke stap de bezoeker zich bevind. Het benoemen van deze stappen schept bovendien ook duidelijkheid en voorkomt ook verrassingen.
Foutje, en nu?
Oeps, een verkeerd adres ingevuld. En nu? Terug… maar kijk nou, dat gaat niet. Geeft bezoekers de mogelijkheid om bijvoorbeeld de stap in het proces waar iets fout is gegaan opnieuw in te vullen. Gooi daarbij niet hele formulieren leeg, maar laat de bezoeker zijn of haar gegevens handmatig aanpassen. Anders is de kans dat iemand met haast of twijfel afhaakt enorm!
Lange laadtijd
Bezoekers zijn snel… en je website? Is die ook snel? Of moet de bezoeker bij elke stap wachten? Zorg dat je bestelproces als een zonnetje loopt. Een wachtende bezoeker raakt al snel geïrriteerd en dan is de vraag: hoe graag wil hij je product hebben?
Geen vertrouwen
Zijn uw adres, e-mail adres en telefoonnummer te vinden op de website? Dit zijn belangrijke zaken wanneer het gaat om vertrouwen. Zoals in het vorige artikel werd gesteld: waar mag ik de ramen ingooien? Wek vertrouwen door open te zijn. Wie ben je, wat doe je, hoe ben je te bereiken?
Formulier legen
De stomste knop die je helaas af en toe nog tegenkomt is die om het formulier te wissen. Wat wil je daar mee bereiken? Wees niet idioot, laat een bezoeker zelf fouten corrigeren maar ga geen formulieren leeggooien. Hoe groot denk je dat de kans is dat zo iemand nog iets besteld?
Teveel gegevens
Stel, je wilt een leuk e-book kopen. Je gaat naar de betreffende website, selecteert het e-book en duikt het bestelproces in. Wat zou er dan het nut van zijn om je adres, telefoonnummer, faxnummer, e-mail adres, factuuradres, bedrijfsnaam, geboortedatum, rekeningnummer etc. in te vullen en vervolgens te betalen via PayPal? Juist, maar de kans is aanwezig dat ook jouw proces dit soort onzinnige gegevens vraagt van bezoekers! Stel daarom prioriteiten:
- Order binnenhalen
- Benodigde gegevens voor de order vragen en niet meer
- Later met wat leuke acties gegevens verrijken.
Foutmeldingen afvangen
Wat gebeurt er in jouw registratieproces wanneer een bezoeker gegevens heeft ingevuld en een hikup krijgt in zijn internetverbinding? Alles kwijt? Dat is niet te hopen. Zorg dat je bestelproces tegen een stootje kan, dat scheelt veel.