Op donderdag 17 juni organiseerde Indenty ‘Search Marketing Insights’. Een interessante bijeenkomst met een flink aantal diverse en interessante sprekers. In een later stadium zal ik meer aandacht geven aan de diverse onderwerpen, nu volgt in ieder geval een kort verslag van de dag. Een drukke dag, waarbij je er pas goed achter komt hoeveel informatie er in een middagje gedeeld kan worden! De middag stond bol van de inspiratie (voor mij althans) en dit zal zich op termijn zeker in een aantal nieuwe artikelen / blogposts vertalen! Wanneer je me volgt op Twitter (@wwaardenburg) blijf je op de hoogte van nieuwe posts!
Google speaking
Allereerst was er een keynote van Google. Dit ging met name over de ontwikkelingen van Google. Er werd kort stil gestaan bij de ontwikkelingen van de afgelopen en de komende tijd. De focus lag hierbij op trends als local search, social media – waaraan de gemiddelde internetgebruiker 16% van zijn tijd besteed en mobile search. Dit zijn factoren die de afgelopen tijd al een enorme vlucht hebben genomen aan populariteit. En de rek is er nog lang niet uit!
SEO Ranking Factors
Aansluitend was het woord aan Roy Huiskes, aka @chapter42. Hij vloog in sneltreinvaart door een aantal SEO ranking factors heen. De zaal reageerde misschien wel het meest geschokt op zijn opmerkingen: “H1? Passé!, Keyword Density? Onzin!”. Zijn keynote kwam er vooral op neer dat je de gebruiker centraal moet stellen. Het rendement komt daar achteraan, maar mag niet de eerste doelstelling zijn. Omdat linkbuilding een zeer belangrijke factor is binnen de vindbaarheid, werden ook hiervoor een aantal tips gegeven. Denk daarbij aan anchor tekst, de kleur van de link, de positie van de link op de pagina en de context. Ook is echter de relatie tussen de linkpartner en de doelsite van groot belang. De opmerking “Facebook wil eigenlijk een zoekmachine zijn, ze verzamelen nu alleen maar data” was opmerkelijk, maar zeker niet onwaarschijnlijk. Een goede eyeopener dus! Vervolgens werd er kort ingegaan op onpage optimalisatie, de 301 redirect vs de canonical URL en traffic bumps. Hierbij gaat het vooral om het voor veel webmasters bekende probleem dat statistieken op een gegeven moment (bijv. op 500 per dag) blijven ‘haken’. Door via o.a. persberichten, blogs, video’s en link bait te zorgen voor flinke pieken, kunnen deze grenzen overschreden worden.
Google Mayday
Tom Visser betrad vervolgens het podium om inzicht te verstrekken in de Google Mayday update. Dit heeft vooral te maken met het feit dat de update in mei plaatsvond en dat er meerdere wijzigingen door Google vrijwel tegelijk werden doorgevoerd. Een belangrijke wijziging is natuurlijk Google Caffeine. Hier werd al sinds augustus 2009 over gesproken. Korte tijd geleden is het ook daadwerkelijk live gegaan (juni 2010). Caffeine omhelst eigenlijk de verandering van indexeren. Waar ‘vroeger’ een op lagen gebaseerd indexatie systeem werd gebruikt, pagina’s in twee afzonderelijke stappen werden geïndexeerd en gecrawled en er minimaal een dag nodig was voor indexatie is het nu anders! Met caffeine is het hele web opnieuw geïndexeerd. Zoekopdrachten / Query’s worden op basis van de meest actuele data getoond, indexeren en crawlen gaat in dezelfde (dus 1) stap en nieuwe resultaten worden sneller opgenomen.
Veel website eigenaren hebben een grote daling gemerkt in verkeer. Met name in de long-tail zijn klappen gevallen. Deze keywords komen vaak voor op dieper liggende pagina’s, wat ten koste gaat van een stukje relevantie. Met name grote webshops met veel niveau’s en veel verschillende artikelen – en dus pagina’s – zullen hieronder leiden.
Verder werd er nog ingegaan op handmatige factoren van Google. Het werk van Quality Raters en Google Engineers kwam hierbij aan bod.
Linkbuilding tips&trics
Vervolgens was het woord aan Dennis Sievers van Innovadis. Hij ging in op linkbuilding en kwam met een aantal leuke tips & trics. Persoonlijk was er voor mij weinig nieuws onder de zon, maar de manier waarop het gebracht werd was in één woord: fantastisch!
Linkbuilding is een belangrijk SEO element en leidt tot een optelsom: links zijn vertrouwen, wat zorgt voor autoriteit, wat weer invloed heeft op je rankings, waardoor bezoekers je gaan waarderen. Dat laatste heet kwaliteit. Dit bij elkaar opgeteld maakt relevantie, wat uiteindelijk commercieel weer goed inzetbaar is. Belangrijk is het rekening te houden met de SEO driehoek, die bestaat uit populariteit, techniek en content. Populariteit is te beïnvloeden met linkbuilding en draait om stemmen. Daarbij is de populariteit van de link naar je website belangrijk, maar ook de autoriteit. Relevante links scoren beter! Let hier dus op wanneer je met linkbuilding aan de slag gaat. Daarnaast werden er nog 12 linkbuilding methodes aangegeven. Een aantal daarvan staan ook al in eerdere door mij geschreven berichten: ‘Linkbuilding: 10 tips voor meer rendement’ en ’10 tips voor linkbuilding’. Daar ga ik op dit moment even niet verder op in.
Wel noemenswaardig zijn de gevaren van linkbuilding: onnatuurlijke linkgroei, teveel links naar subpagina’s i.p.v. homepage, overoptimalisatie, gebrek aan diversiteit en overduidelijke linkinkoop werden hier genoemd.
Advanced PPC tactics
Joris Toonders van Yonego gaf vervolgens een presentatie over meer rendement vanuit PPC media. Een mooie spreuk was de volgende: “PEOPLE don’t read advertising. They read what interests them. Sometimes that is advertising”. De focus van zijn presenatie lag op creativiteit. Durf op te vallen en het anders te doen dan anderen. Neem bijvoorbeeld de populaire tags ‘bedoelde u…’ of ‘ik doe een gok’ op in uw AdWords advertentie voor meer CTR! Ook moeten we af van keywords als leidende middel. Het gaat om de zoekopdracht (de querie). Keywords zijn alleen magneten – die voorkomen in een querie. Vervolgens ging hij in op verschillende types van keywords (broad match, exact etc.) en de mogelijkheden die dit biedt voor optimalisatie van je advertenties. Daarnaast kwamen er nog een aantal methoden onder de aandacht om nieuwe keywords / magneten te ontdekken. Hierover in een latere blogpost meer.
Opmerkelijk was wel dat er nog vaak teveel gestuurd wordt op verkeerde indicatoren. Het gaat om ROI, niet om CTR, views etc. Daarom werd er kort stilgestaan bij optimalisatie en ROI van AdWords inspanningen.
Analytics en SEO
Heini van Bergen, voorheen werkzaam bij Tribal-IM en nu eigenaar van GoodMood, betrad vervolgens het podium om meer inzicht te geven in de meetbaarheid van SEO inspanningen door inzet van Analytics. Hij liet zien hoe je op basis van reguliere expressies en bouncerates inzicht kunt krijgen in de verbeterpunten van je website. Door het aanmaken van segmenten in Google Analytics, krijg je meer inzicht in de effectiviteit van optimalisatie op basis van je topzoekwoorden, generieke termen en long tail keywords. Door de e-commerce mogelijkheden van Google Analytics in te zetten, is uiteindelijk zelfs de opbrengst van je inspanningen redelijk meetbaar.
Local search
Als hekkensluiter was het woord aan Martijn Beijk van Onetomarket. Local search is hot, niets nieuws, maar Martijn kwam met een aantal leuke wetenswaardigheden. In de zaal bleek maar ca. 30% van de mensen een Google Places vermelding te hebben. Opmerkelijk voor zo’n leger marketeers en communicatiefiguren! Hij ging in op het belang van een dergelijke vermelding en de mogelijkheden om resultaten op basis van een schone URL te meten. Hiervoor kun je namelijk een 301 redirect aanmaken om zo te zorgen dat de schone URL doorverwijst naar een URL die is voorzien van tags en dus resultaat meet!
Local search is hot: zeker als je bedenkt dat 20-40% van alle zoekopdrachten in Google lokaal georienteerd is! 40% van de consumenten oriënteert zich online op de aankoop van producten. Vervolgens koop 90% echter offline! Met een mooie klantcase liet Martijn zien hoe je de zoekresultaten door goede inzet van local search kunt domineren.
Vanuit analytische data liet hij ook zien dat Google Maps vermeldingen niet alleen leiden tot een informatie verzoek, maar ook vaak genoeg een belangrijke fase in het aankoopproces online zijn.