Je bent (online) een merk, weet je dat wel? Ik heb er al eens eerder een kort artikel over geschreven, getiteld ‘Googelt u zichzelf?’ Dat was een vrij kort en bondig artikel met vier tips, hierbij 10 praktische en bruikbare tips om je online reputatie te monitoren en vooral: te beïnvloeden. Kort gezegd: 10 tips voor het merk ‘ikke’.
Belang van je online reputatie
Neem van mij aan: mensen hebben af en toe wel eens een momentje over, waarop ze andere mensen opzoeken. Dat kan via Social Media, maar vaak begint een zoektocht naar bijvoorbeeld collega’s, vrienden, zakenrelaties of mogelijke werknemers via Google. Daarom is het belangrijk om je af te vragen ‘Wie ben ik’. Nog belangrijker is misschien wel de vraag: Wie ben ik online? Daaruit komt dan weer de vraag voort: hoe kan ik zorgen voor een goede online reputatie?
Gezien het feit dat internet steeds meer een informatiebron wordt, niet alleen voor interesses maar ook voor personen, is het goed stil gezet te worden bij de feiten. Je bent misschien wel sociaal, vriendelijk, goed in wat je doet: maar wat als je online informatie dit tegenspreekt? Ga ermee aan het werk en zie dat het werkt! In dit artikel komen praktische tips op het gebied van online reputatiemanagement aan de orde.
Online reputatiemanagement en resultaat
Natuurlijk kan het ook uit de noodzaak geboren zijn. Wat als je een slechte online reputatie hebt? Als er veel klachten over je bedrijf de ronde doen? Deze tips kun je niet alleen op privé gebied toepassen, maar ook zakelijk werken ze. Verdring ongewenste (bijv. negatieve) berichten naar pagina 2 of zelfs 3 van de zoekresultaten online. Ga bij jezelf na hoe vaak je doorzoekt naar deze pagina’s en tel uit je winst. Op naar een positief online imago: begin daarom snel met online reputatiemanagement!
TIP 1: Google jezelf!
Google jezelf eens. Misschien een beetje een raar idee, maar naarmate je meer leest over online reputatiemanagement in dit artikel lang zo gek niet! Probeer je voornaam en achternaam, los en aan elkaar. Of je bedrijfsnaam en eventuele misspellingen… wat levert het voor resultaat op? Positief, negatief, privé, zakelijk, lollig, vakinhoudelijk? Het googelen van je eigen naam geeft een goed beeld over jou als online merk. Het geeft antwoord op de vraag: hoe staat het met mijn online reputatiemanagement? Andere bronnen die persoonsinformatie verzamelen zijn Wie-o-Wie en 123people.nl. Hierbij wordt via een gespecialiseerde zoekfunctie de nodige informatie verzameld en geordend.
Na het onderzoeken van de online reputatie van je eigen naam of namen hoef je nog maar één vraag te stellen: kom ik er goed af en ben ik tevreden? Zo ja, lees niet verder! Zo nee? Dan staan hieronder misschien nog wat nuttige tips voor je.
TIP 2: LinkedIn
Google volgt ook de social media trend. Resultaten uit bepaalde soorten profielen scoren erg goed. Maak een LinkedIn profiel aan! Deze scoren erg hoog, zeker als je ze goed bijhoudt. Het hebben van een LinkedIn profiel is zowieso goed om je zakelijke contacten te ordenen en te beheren. Je kunt je online reputatiemanagement ook on-site op peil houden door je account te koppelen aan Twitter of je Blog.
TIP 3: Ga bloggen
Bloggen werkt goed. Je naam staat vaak bij ieder artikel vermeld, wat relevantie creeert… en vul de rest zelf maar in. Zeker het bloggen op een prominent blog is de moeite waard voor je online reputatie. Zelf ben ik ook actief op een aantal blogs. Deze blogs scoren hoog in de zoekresultaten wanneer ik mijn naam Googel. Natuurlijk moet je wel wat te vertellen hebben, maar daar gaat het hele thema online reputatiemanagement natuurlijk over.
TIP 4: Wie-o-Wie
Een van de meest eenvoudige manieren om de zoekresultaten te beïnvloeden is het aanmaken van een wie-o-wie profiel. Je koppelt met een paar muisklikken je LinkedIn, Hyves en Twitter profiel. Desgewenst kun je je eigen website toevoegen. Het aanmaken van een wie-o-wie profiel kost weinig tijd en biedt een aantrekkelijk rendement wanneer het gaat om je online reputatiemanagement activiteiten.
TIP 5: Haal het nieuws
Vanuit mijn verleden als marketing manager bij een reisorganisatie heb ik geleerd dat ‘het nieuws halen’ ook het nodige rendement biedt op het gebied van online reputatiemanagement. Probeer natuurlijk te voorkomen dat je negatief in het nieuws komt!
TIP 6: Gebruik verschillende afbeeldingen
Gebruik verschillende afbeeldingen of foto´s! Zelf heb ik niet zoveel verschillende ‘zakelijk georiënteerde’ afbeeldingen, dus is mijn uiterlijk op het net redelijk eenduidig. Veel verschillende afbeeldingen gebruiken, met natuurlijk goede benamingen en omschrijvingen zorgt ervoor dat je afbeeldingen goed vindbaar worden. Er zijn nogal wat media (en personen) die afbeeldingen zoeken of weergeven. Bij gebrek aan afbeeldingen van jezelf worden er vaak afbeeldingen van anderen die op een of andere manier aan je worden gelinkt weergegeven. Een goede tip voor wie van details houdt.
TIP 7: Twitter
Twitter doet het goed. Ook in de zoekresultaten van Google. Je Twitter account zal zonder al teveel moeite een prominente plek verwerven in de zoekresultaten. En, waarom zou je het dan niet gebruiken? Tips nodig voor Twitter? Bekijk dan het artikel ‘Tips voor meer volgers op Twitter’.
TIP 8: Reageer op prominente blogs
Prominente blogs doen het ook goed in zoekmachines. Ze kunnen als bijkomend voordeel ook nog wat verkeer naar je website ‘stuwen’. Zorg er natuurlijk wel voor dat het hier gaat om zinnige reacties van toegevoegde waarde! Ook zit er nogal verschil in invloed van verschillende blogs, en gebruiken veel blogs nofollow tags, waardoor links geen directe waarde voor de zoekmachine hebben.
TIP 9: Eigen website
Veel van de lezers van dit blog zullen beschikken over een eigen website. Omdat je bovendien niet graag zaken doet met een bedrijf (in het eerste contact natuurlijk wel), maar liever met een persoon, is het goed de personen een gezicht te geven. Door de namen op te nemen in paginagegevens en de URL, oefen je bovendien een goede naam uit op je online invloed. Wanneer je veel personeel hebt, bedenk je dan wel dat niet iedereen hier even blij mee zal zijn cq. zijn/haar medewerking hieraan wil verlenen.
TIP 10: Profiel
Op sommige fora of blogs moet je een profiel aanmaken voordat je kunt reageren op blogs of berichten. Los van of dit al dan niet aan te raden is, biedt het wel mogelijkheden jezelf te profileren. Deze maatregel gaat niet op voor alle profielensites, maar zeker wel voor een aantal. Het behoort tot de kunst van ontdekken om uit te vinden welke profielen nuttig voor je kunnen zijn.
Online reputatiemanagement: nooit af!
Net als alles in marketingland geldt hier ook: blijf werken aan je online reputatie. Je moet er wel rekening mee houden dat je online reputatiemanagement ook offline waargemaakt moet worden!
Hopelijk zijn dit nuttige tips, die direct bruikbaar en toepasbaar zijn voor jouw specifieke situatie. Doe er je voordeel me en start vandaag nog met online reputatiemanagement.