Voor adverteerders waren er al de nodige statistieken beschikbaar, maar nu… is het voor iedereen beschikbaar! Maar wat is er eigenlijk allemaal te zien?
Waar vind ik Twitter Analytics?
Dat is eigenlijk heel eenvoudig. Ga naar Twitter Analytics en log daar in met je gegevens. Vervolgens kom je direct in je dashboard terecht. In het dashboard zie je verschillende gegevens. Standaard ziet u in eerste instantie de tweetactiviteit.
Weergaven, interacties, interactieratio
Dit zijn de 3 variabelen die per tweet worden getoond. Weergaven staat voor het aantal keren dat gebruikers de tweet hebben gezien. Interacties zijn alle ‘handelingen’ die er met een tweet mogelijk zijn. Een klik in een tweet, een retweet, klik op de gebruikersnaam, antwoord etc. Vervolgens is er de interactieratio die het aantal interacties vertaald naar een percentage op basis van het aantal weergaven.
Interactiedetails zijn overigens ook te bekijken. Door op de statistieken in het overzicht te klikken, zijn de interactietypes te zien. Zo worden klikken op een link, retweets, antwoorden en dergelijke zichtbaar.
Aan de rechterkant van het scherm staan er bovendien de nodige grafiekjes die inzicht geven in de gemiddelde interactieratio, het totaal aantal klikken op links en het aantal retweets in de afgelopen 28 dagen.
Mogelijkheid om te exporteren
Naast de weergave per tweet, is het ook mogelijk om gegevens te exporteren. Dat maakt het een stuk makkelijker om uiteindelijk te analyseren welke tweets de meeste interactie opleveren. En er zijn natuurlijk meer mogelijkheden om data naar wens te sorteren / filteren.
Wie zijn je volgers?
Bovenin het scherm wordt nog een optie weergegeven. Naast de analyse van ‘Tweets’, is het ook mogelijk om meer inzicht te krijgen in uw volgers. Niet alleen is daar te zien hoe het aantal volgers zich ontwikkeld, maar ook geeft dit inzicht in de interesses van volgers, de locatie en het geslacht van volgers.
Twitter Analytics, een mooi begin
Inzicht is prettig en dit is een mooi begin. Het geeft u meer informatie over waar uw twitter volgers op zitten te wachten qua informatie. Waarop ontstaat interactie – en waarop niet? Daar kunt mee aan de slag, om uw boodschap / communicatie nog beter af te stemmen op uw volgers.
Wat wel jammer is, is dat het nog niet mogelijk is om Tweets vanuit de webbased versie te sorteren of te filteren. Voorlopig zal dat dus via de exportfunctie moeten gebeuren. Ook het aangeven van een datumbereik is bijvoorbeeld (nog) niet mogelijk. Maar goed. Een organisatie als Twitter is constant en beweging – en dit is qua Twitter analytics een mooie start.