Internet en privacy zijn altijd hot items geweest. Voeg daarbij een bedrijf van het kaliber Google en je krijgt discussie, speculatie en onenigheid! Google is vrijwel zeker een van de mooiste en bekendste bedrijven ter wereld. Iedereen kent het en Google blijft verbazen met allerlei nieuwe producten en aankopen van producten. Onlangs kwam ik tijdens het Twitteren een filmpje tegen over Google en Privacy. Naar aanleiding van dit filmpje besloot ik een item te wijden aan: Google. De grootmacht die als motto ‘don’t be evil’ heeft… maar is dat zo?
Wat doet Google allemaal?
Het begon allemaal met de zoekmachine. De nadruk ligt hierbij op ‘begon’. Inmiddels zijn de diensten steeds meer verweven in de samenleving: we worden sociaal gezien steeds afhankelijker van Google! Inmiddels is er een enorme hoeveelheid Google producten beschikbaar varierend van e-mail tot browser, van reader tot earth en van video’s tot blogs. Denk er zelf maar eens over na: hoeveel producten van Google gebruik je?
Wat weet Google?
Nu wordt het interessant. Privacy – en dan met name online – is de laatste jaren een heet hangijzer. Niemand wil geconfronteerd worden met ongewenste informatie, maar ondertussen dumpt iedereen het massaal (vaak zelf) op het web! Google laten we ook overal toe. Het begon met internetgegevens, maar tegenwoordig heeft Google ook inzicht in je telefoon, computer, e-mail en sociale netwerk.
Google weet – dankzij een half miljoen servers – wat je zoekt, welke websites je bezoekt, waar je op vakantie bent geweest, wat je schrijft, hoe je agenda eruit ziet, of je blogt en welke filmpjes je leuk vindt. Wat Google zelf niet bedenkt, wordt gewoon gekocht. De laatste 9 jaar werden maar liefst 30 bedrijven overgenomen. Maar het is nog veel gekker, bekijk de onderstaande video maar eens. Natuurlijk is de video iets aangezet, maar een kern van waarheid zit er zeker in.
Wat doet Google ermee?
Wat zou jij doen met al deze informatie? Daarbij moet je in het achterhoofd houden, dat bijna al je inkomsten uit advertenties moet komen! Google kent jou, je vrienden, zakelijke contacten en meer. Het einde is nog lang niet in zicht. Sterker nog: vermoedelijk staan we nog maar aan het begin! Google bewaart data gedurende 18 maanden en kent je inmiddels zo goed, dat het geen raadsel meer is welke advertenties je voorgeschoteld moeten worden. Zo haalt Google commercieel gezien het maximale uit het zoekvolume. Maar hoever mag je hierin gaan?
Het succes?
Wat ik persoonlijk een belangrijke reden van het succes vind is dat Google goede producten gratis aanbiedt, zonder dat er een direct commercieel doel achter lijkt te zitten. Gmail en YouTube zijn hier mooie en recente voorbeelden van uit de praktijk. Eerst worden producten succesvol gemaakt, daarna komt het businessmodel er vanzelf achteraan. Een tactiek die keer op keer bewijst effectief te zijn. Dit is meteen iets wat we van Google kunnen leren en zelf bijvoorbeeld in salespage georiënteerde concepten toepassen: geef iets weg (wees aardig) en haal daarna je rendement. Bekijk bijvoorbeeld YouTube. Google is in staat geweest dit om te zetten van een service waar maar moeilijk een businessmodel achter te zetten was, naar een geldverdienmachine. En het mooie van dit concept is dat iedereen er aan mee werkt. Per minuut wordt er ca. 25 uur aan videomateriaal geupload, waar Google weer reclame in kan stoppen! Volg Google, bekijk Google, ervaar Google en probeer ze ooit een stap voor te zijn!
Doel van het artikel
In tegenstelling tot de meeste artikelen op deze website, is het doel van dit artikel vooral om je aan het denken te zetten over de privacy gevoeligheid van internet en niet in de laatste plaats: van Google. Niet direct een kennisartikel, maar wel iets om rekening mee te houden dus!