De kans is groot dat zoekwoordinformatie vanuit Google AdWords straks niet meer zichtbaar is in Google Analytics. Naar verwachting voert Google deze wijziging binnen enkele weken door.
Organische zoekwoorden
Al in oktober 2011 begon Google met uitvoeren van zoekopdrachten via een beveiligde verbinding. Het begon met het versleutelen van zoekopdrachten van mensen die beschikten over een Google Account. Vorig jaar werd dit echter gemeengoed. Sinds eind september worden alle zoekopdrachten ‘afgeschermd’, waardoor deze niet meer zichtbaar waren in Google Analytics.
Google AdWords zoekwoorden in Google Analytics
Wat nog wel mogelijk was, was het bekijken van zoekopdrachten die via Google AdWords binnenkwamen. Dat gaf in ieder geval nog wat inzicht in het gedrag van websitebezoekers, gerelateerd aan de zoekwoorden waarop deze bezoekers de website op kwamen. Waarschijnlijk is dat binnenkort echter ook verleden tijd.
Google AdWords zoekwoordinformatie blijft in AdWords
De impact van deze wijziging zal veel kleiner zijn dan de invloed die het afschermen van organische zoekwoordinformatie had op het gebied van SEO. De informatie blijft binnen Google AdWords namelijk nog wel beschikbaar.
Wat verandert er?
Het afschermen van data zal waarschijnlijk al binnen een paar weken ingevoerd worden. Wat er precies verandert is nog onduidelijk. Op Search Engine Land staat de verwachting dat eventuele wijzigingen in ieder geval geen invloed hebben op de Google AdWords rapportages. Waarschijnlijk wordt, net als bij organisch zoeken, ook zoekwoorddata vanuit Google AdWords binnen Google Analytics de resultaten ook als ‘not provided’ weergegeven.