Dat mobiel internet steeds groter wordt, hoef ik je vast niet uit te leggen. In deze infographic zie je een aantal manieren om met mobiel internet om te gaan voor jouw website. Daarbij is er zowel aandacht voor mobiele websites als voor responsive webdesign.
Hoeveel mobiel verkeer trekt jouw website?
Heb je al eens gekeken naar hoeveel mobiel verkeer jouw website trekt? En hoe zich dat in het laatste jaar ontwikkeld heeft? Met behulp van Google Analytics kun je dat betrekkelijk eenvoudig achterhalen. Wanneer je ingelogd bent, zie je onder ‘Standaardrapporten’ het kopje ‘Doelgroep’. In dat overzicht zie je het item ‘Mobiel’ staan. Vanaf het overzicht kun je de verhouding zien voor jouw website, overzichtelijk opgesplitst in ‘Yes’ of ‘No’.
Wanneer je meer wil zien, bijvoorbeeld welke apparaten worden gebruikt, kun je kijken bij ‘Apparaten’ – onder hetzelfde kopje ‘Mobiel’. Daar krijg je een overzicht van de verschillende mobiele apparaten per type. Dat kan wellicht wat onoverzichtelijk overkomen. Gelukkig kun je via de oplossing ‘Primaire dimensie’ hier nog wat verfijning in aanbrengen.
Je kunt filteren op merk, maar ook op schermresolutie (je vind dat onder ‘overige’). Omdat het mobiele landschap redelijk gefragmenteerd is, zul je hier allerlei verschillende formaten aantreffen. Wel kun je dit redelijk onderverdelen in ‘groot’ en ‘klein’, wat je een globaal beeld kan geven van de verhouding telefoon/tablet.
Aan de slag: Mobiele website of responsive website?
Zoals je in de infographic hebt kunnen zien, groeit het mobiel gebruik als kool. Afhankelijk van het type bedrijf kan het erg belangrijk zijn om mobiele bezoekers te gaan bedienen. De infographic laat duidelijk een aantal branches zien waarin mobiele bezoekers al meer dan een kwart tot een derde van het totale verkeer voor haar rekening neemt. Hoe ga je daarmee om? En hoe ziet je website eruit op mobiele apparaten? De percentages zullen naar verwachting nog wel even blijven stijgen!
Mijn voorkeur voor responsive webdesign heb ik nooit onder stoelen of banken gestoken, hoewel bepaalde specifieke situaties ook prima af kunnen met een mobiele website. Responsive webdesign heeft een aantal voor- en nadelen ten opzichte van een mobiele website, in mijn optiek wegen de nadelen echter niet op tegen de voordelen.
Doorpraten over responsive webdesign?
Naast XpertMarketing, ben ik ook actief met Fris Webdesign. Vrijwel alle oplossingen worden op basis van responsive webdesign aangeboden. Neem gerust contact op om eens door te praten over de mogelijkheden.