Heb je een blog en ben je benieuwd naar hoe rekening kunt houden met zoekmachines wanneer je aan het bloggen bent om er vervolgens meer rendement uit te kunnen halen? Lees dan zeker deze tips!
1. Waarom blog je
Voordat je aan de slag gaat met het optimaliseren van je blog voor SEO / zoekmachine optimalisatie doeleinden, vraag jezelf eerst af waarom je het eigenlijk doet, dat bloggen. Misschien moet de vraag wel anders gesteld worden: voor wie doe je het?
2. Weet hoe een zoekmachine werkt
Wanneer je aan de slag gaat met het verbeteren van je vindbaarheid is het geen overbodige luxe om te weten hoe Google werkt. Natuurlijk zul je het nooit helemaal weten, maar een paar relevante aanknopingspunten zijn wel handig toch?
Eigenlijk is er een continue strijd gaande online. Marketeers willen zo hoog mogelijk in de zoekmachine verschijnen en Google wil zo relevant mogelijke resultaten tonen. De manier waarop dat laatste gebeurt wordt steeds complexer en verandert voortdurend. Hier heb je overigens al één aanknopingspunt te pakken. Relevantie. Het bestaansrecht van Google zit hem vooral in de zoekopdrachten die worden uitgevoerd. Natuurlijk is Google meer dan dat, maar het bedrijf is nog altijd afhankelijk van inkomsten uit advertenties. Naar schatting zijn de advertentieinkomsten goed voor ca. 80% van de totale omzet.
Een groot deel van die advertentie inkomsten wordt gegenereerd door de zoekmachine. Relevantie is dus cruciaal; wanneer Google geen relevante zoekresultaten levert kunnen gebruikers kiezen voor een andere zoekmachine. Dat gaat natuurlijk ten koste van de omzet uit advertenties. Bedenk voordat je aan de slag gaat voor welke zoekopdrachten je relevant bent of zou willen zijn.
3. Hoe zoekt jouw potentiële klant?
Het klinkt misschien als een open deur… maar heb je wel eens goed nagedacht over hoe een potentiële klant zou zoeken naar iets waarvoor jij de oplossing biedt? Welke vragen zou iemand hebben? En hoe zou iemand dat verwerken in een zoekopdracht? Ga eens brainstormen, vraag het je klanten of vraag het aan iemand die er redelijk ‘blanco’ in staat. Maak eens een mooi overzicht met ‘zoekingangen’. Die helpen je ook om inspiratie op te doen voor nieuwe blogs.
4. De titel van je blog
Een deel van de relevantie kan worden gecreeërd door wat technische basiselementen. Denk daarbij aan een goede structuur van je website, waarbij je thema’s indeelt in categorieën. Daarnaast speelt de titel een rol. Kies een goede titel die aansluit op het zoekgedrag van je potentiële klant en de (combinatie van) zoekwoorden bevat waarop je gevonden wil worden.
5. Doorklikken vanuit zoekresultaten
Je hebt enige invloed in hoe je zoekresultaat van je blog eruit komt te zien in Google. Dat doe je door een goede meta description mee te geven aan je blog. Een handig hulpmiddel wat je hierbij kan helpen is voor WordPress de SEO Plugin van Yoast. Per artikel wat je produceert kun je een titel en omschrijving meegeven.
6. Content is king
Content, relevante content, dat is waar het uiteindelijk vooral om draait. Voor mezelf houdt ik voor een blog in de regel een minimumlengte van 250 woorden aan. Te lange blogs knip ik indien mogelijk op in kleinere artikelen. Niet alleen levert dat pagina’s op, maar het verbetert ook de leesbaarheid. Wees eerlijk; heb jij ooit een blog van 2.000 woorden gelezen? Ik zorg voor minimaal 250 woorden, omdat het dan wat makkelijker wordt voor Google om de relevantie en het thema van je blog te bepalen. Dat is echter geen harde feitelijke grens. Gebruik in je content ook de (combinaties van) woorden waarop je gevonden zou willen worden.
7. Goede content = linkbait
Zijn je blogs baanbrekend of uitstekend van kwaliteit? Dan vergroot je de kans dat mensen gaan linken naar je website. Door het delen van kennis kan je content interessant zijn om naar te linken, wat weer goed is voor je vindbaarheid.
8. Afbeeldingen
Afbeeldingen sieren niet alleen je pagina op waardoor deze ‘minder saai’ wordt, maar bieden ook een andere kans. Voorzie iedere afbeelding van een alt-tag. Google kan namelijk niet zien wat er precies op je plaatje staat, maar kan dat wel aflezen uit de alt-tag. Zorg ook hier weer dat de info die je mee geeft aan een afbeelding relevant is voor de zoekwoord(combinatie) waarop je gevonden wil worden.
9. Niet overoptimaliseren
Eén van de grootste risico’s voor veel mensen is dat ze doorslaan. Op gebied van SEO voor bloggers kan dat door overoptimaliseren. Onzinnig vaak keywords gebruiken in tekst en koppen? Beter van niet. Het doel van je blog kan zijn om meer klanten binnen te halen – al dan niet via de tussenstap ‘bouwen aan je imago’. Dat doel streef je voorbij wanneer je jouw blogs onleesbaar maakt voor de bezoeker. De kunst is om een goede balans tussen de doelgroepen ‘zoekmachine’ en ‘bezoeker’ te vinden.
10. Social Share
Maak je content deelbaar. Stimuleer je bezoekers ook om je content te delen. De belangrijkste sociale kanalen zijn Facebook, Twitter, LinkedIn en Google+. Geef ook niet te veel opties: het is makkelijker kiezen van een menukaart met 4 keuzemogelijkheden dan van een menukaart met 25 keuzemogelijkheden. Het sociaal delen heeft ook invloed op de persoonlijke zoekresultaten die iemand voorgeschoteld krijgt. Daarnaast wordt de invloed van Social Media op de zoekresultaten steeds groter – en voor het optimaliseren van de vindbaarheid van je blog dus steeds belangrijker.
Je blog vindbaar en effectiever maken – deel 2
Dit zijn de eerste 10 tips om meer uit je blog te halen en te zorgen dat je blog en website beter vindbaar worden in de zoekmachine. Binnenkort verschijnt een tweede deel met tips om je blog beter vindbaar en effectiever te maken.
Mocht je niet kunnen wachten tot die tips online staan, bekijk dan ook onderstaande artikelen eens.
Wil je op de hoogte worden gehouden wanneer het vervolgartikel online staat? Abboneer je dan op de e-mail nieuwsbrief (zie de rechterkant van deze pagina), of maak gebruik van de RSS feed.
Update: het 2e deel is verschenen, lees het op: je blog vindbaar en effectiever maken – deel 2