Steeds vaker zie ik in de praktijk dat (online) marketing een doel op zich lijkt te worden. Hoewel marketing steeds verder ontwikkeld en steeds complexer lijkt te worden, blijft het natuurlijk maar een middel.
Complexe marketing wereld
(Online) Marketing wordt steeds complexer. Er zijn steeds meer kanalen die je in kunt zetten binnen het vakgebied marketing. Door het ‘groter’ worden van het vakgebied, lijkt het echter voor steeds meer mensen een doel op zich te worden. Natuurlijk is marketing vreselijk belangrijk, maar het blijft maar een middel. Een middel om wereldkundig te maken wie je bent en wat je doet.
Wat is marketing?
Laten we eerst eens kijken naar wat marketing nu eigenlijk precies is. Hoewel, precies, er zijn nogal wat definities die de ronde doen. Hier volgen er een paar:
De definitie van marketing volgens Philip Kotler: “De menselijke activiteit gericht op het vervullen van behoeften en verlangens door middel van ruil”.
De American Marketing Association heeft meerdere definities van marketing gegeven. De definities zijn in de loop van tijd een aantal malen aangepast. In 2004 werd de definitie van marketing aangepast tot: “Marketing is een functie binnen organisaties en een verzameling van processen voor het creëren, communiceren en leveren van waarde voor klanten en voor het beheersen van de klantrelatie op manieren die gunstig zijn voor de organisatie en haar stakeholders”.
De Van Dale noemt het “commercieel beleid”. Iets wat ik een beetje te kort door de bocht vindt gaan overigens. Naast deze zijn er nog vele definities van de term marketing. Uit vrijwel alle definities blijkt wel dat marketing een activiteit is die in dienst staat van een organisatie.
Brug tussen organisatie en doelgroep
Zelf zie ik marketing – in lijn van de voorgenoemde definities – vooral als een brug tussen organisaties en doelgroepen. Het zal daarbij geen toelichting behoeven dat een doelgroep niet per definitie een consument hoeft te zijn. Marketing is er vooral op gericht om het verhaal van je bedrijf te vertalen in een verhaal dat goed klinkt en begrijpelijk is voor je doelgroep.
Marketing: organisatie als uitgangspunt
Wanneer het aankomt op het in de praktijk brengen van marketing, dan neem ik graag de organisatie als uitgangspunt. Op basis van de organisatie gaan we kijken naar de doelgroepen die daar op aansluiten en de propositie die goed op de doelgroepen aansluit. Daarna is het tijd voor het benaderen van de doelgroep. Daarvoor worden marketing middelen ingezet. Er zijn talloze middelen die ingezet kunnen worden. Het gaat er om dat gekozen wordt voor middelen die de doelgroep ook daadwerkelijk bereiken.
Natuurlijk weet ik dat dit verhaal ogenschijnlijk eenvoudig klinkt. De reden dat ik het toch met jullie deel is dat de praktijk nog te vaak laat zien dat het helaas niet zo makkelijk is. Een mooi voorbeeld daarvan is een opmerking die ik nog redelijk vaak hoor: “We moeten iets met Social Media”. Daarbij wordt een marketingmiddel verheven tot een doel op zich. Marketing blijft een middel, zet het zo in dat het je organisatie ‘dient’ en kies voor middelen die je doelgroep bereiken.
Hulp nodig bij het scherp stellen van je marketing activiteiten? Neem dan gerust contact op!
Bekijk ook deze presentatie: Online Marketing Basics – en vooral doen!