Een belangrijk vraagstuk waar veel ondernemers mee zullen zitten is: hoe zet ik Social Media zakelijk in? Om die vraag meer richting te geven, ging ik kijken bij Siersma Wijnadvies in Huizen.
In Huizen sprak ik met Rutger Siersma, eigenaar van de online en offline wijnwebwinkel. Ik vroeg hem over hoe hij Social Media zakelijk inzet. Natuurlijk was er ook de nodige aandacht voor de vraag wat je juist moet doen of laten wanneer je Social Media zakelijk inzet.
Een ‘regel’ voor de inzet van Social Media op zakelijk niveau is er niet, maar je kunt wel van anderen om je heen leren. Hopelijk is dit interview inspirerend voor je en heb je er wat wat aan. Hoewel het niet ingaat op concrete cijfers, zitten er vast opmerkingen tussen waar jij voor het zakelijk inzetten van Social Media wat aan hebt.
Het zakelijk inzetten van Social Media kan mijns inziens per bedrijf variëren. Het ligt aan je klanten en je benadering. Ga je Social Media inzitten om business te genereren? Of zet je het in als webcare instrument? En waar zit je doelgroep? Een benadering op LinkedIn zal vragen om een andere insteek dan op Twitter. Verder kan de omvang van je bedrijf een rol spelen. Zelf heb ik bewust gekozen voor een mix tussen zakelijk en privé. Natuurlijk zou dit ooit kunnen veranderen op basis van nieuwe inzichten in het zakelijk inzetten van Social Media, omdat ik nog steeds geloof in het principe: ‘het gaat eerst om de vent en dan pas om de tent’.
Heb jij zelf tips over hoe je Social Media zakelijk in kunt zetten? Laat ze dan vooral achter in de comments! Ervaringen over hoe jij Social Media zakelijk inzet of hoe jij de mix tussen zakelijk en persoonlijk / privé bepaald zijn natuurlijk ook welkom!