Google voegt een nieuwe functie toe voor het advertentieprogramma Google AdWords. Dit maal gaat het om dynamische sitelinks.
Automatisch gegenereerde sitelinks
De officiële naam van de nieuwste functie binnen Google AdWords is ‘Dynamic Sitelinks’. In de praktijk komt het er echter op neer dat Google zelf geautomatiseerd sitelinks gaat genereren en deze gaat toevoegen aan Google AdWords. Het uitrollen van deze nieuwe functie is al in gang gezet. Dynamische sitelinks worden overigens niet alleen weergegeven in zoekopdrachten vanaf een PC/laptop. Ook op mobiele apparaten is het mogelijk om dynamische sitelinks tegen te komen.
Laag volume
Op het officiële AdWords blog wordt echter duidelijk aangegeven dat het belangrijk blijft zelf sitelinks toe te voegen. Het vertoningsaandeel van de automatisch gegenereerde sitelinks zal, zeker in het begin, namelijk laag liggen. Daarnaast gaat de voorkeur van de zoekgigant uit naar het tonen van de zelf ingestelde sitelinks. Daar wordt echter wel een voorbehoud in gemaakt. Wanneer Google verwacht dat dynamisch gegenereerde sitelinks beter zullen presteren, kan het zijn dat deze toch worden vertoond. Ondanks eventueel zelf ingestelde sitelinks. Voor wie lever geen gebruik wil maken van dynamische sitelinks bestaat er een mogelijkheid voor een ‘opt-out’, via dit formulier.
Dynamic sitelinks voorlopig gratis
Sitelinks zijn een uitstekend middel om bezoekers vanuit een advertentie direct naar een zo relevant mogelijke pagina te leiden. Binnen de organische resultaten zijn dynamische sitelinks al een ‘bekende’, maar nu is het dus ook tijd voor de Google AdWords resultaten. Vooropgesteld kunnen sitelinks erg nuttig zijn. Wanneer bijvoorbeeld een algemene zoekterm als ‘horloges’ wordt gezocht, kunnen sitelinks naar de pagina dameshorloges, herenhorloges of de uitverkooppagina handig zijn om toe te voegen. Niet alleen kan dit de prestaties van een advertentie verhogen, maar bovendien liet Google de keuze om sitelinks op te geven altijd aan de klant, net als het bepalen van de inhoud van de sitelinks. Met de Dynamic sitelinks, lijkt daar verandering in te komen. Misschien is het juist wel daarom dat klikken op de dynamische sitelinks gratis zijn. Voorlopig in ieder geval. Wanneer er overigens geklikt wordt op de titel van de advertentie, moet er vanzelfsprekend wel worden betaald voor de klik.
Relevantie is de sleutel
De maatregel lijkt vooral bedoeld te zijn om bij adverteerders die (nog) geen sitelinks gebruiken, de relevantie van advertenties te verhogen… ongetwijfeld om uiteindelijk de gemiddelde omzet per vertoning van zoekresultaten te stuwen. Aan de andere kant maakt Google, mits de sitelinks op een goede manier worden bepaald, hierdoor de zoekresultaten wel weer relevanter voor gebruikers.