Goed nieuws voor (lokale) retailers! Binnenkort wordt het mogelijk om in Google Shopping reclame te maken voor fysieke winkels.
Lokale kansen
Google Shopping, wat ‘vroeger’ door het leven ging als Google Product Search, verandert voortdurend. Ook wordt nog steeds veel gevarieerd met de plaats waar de advertenties getoond worden in de zoekresultaten. Retail en etail integreren is iets wat daarbij eigenlijk nog nauwelijks is gelukt. Daar komt echter verandering in binnenkort. Al in oktober 2013 werd de functie aangekondigd, later dit jaar zal deze functie ook in Nederland beschikbaar zijn.
Fysieke winkels zonder webshop kunnen op deze manier klanten naar hun winkel leiden. Klikken vanuit de zoekresultaten zullen dan naar een ‘local storefront’ leiden. Een soort beknopte pagina waarop details van de fysieke winkel staan vermeld. Dat is meteen hetgeen waarvoor af moet worden gerekend. Het uiteindelijke doel is uiteraard dat bezoekers de winkel in de buurt kunnen bezoeken.
In hoeverre retailers deze functie gaan omarmen is maar zeer de vraag. Het zal onder andere afhangen van de informatie die moet worden ingevoerd in het ‘storefront’. Er zal informatie over de prijs en hoeveelheid producten in het assortiment moeten worden prijsgegeven. Naast de ‘informatiedrempel’ zal het de vraag zijn in hoeverre de retail echt concurrerend zal kunnen zijn met webshops. Prijs is bij de Google Shopping resultaten immers wel een belangrijke factor. Ik ben persoonlijk in ieder geval erg benieuwd hoe dit uit gaat pakken.
Meer Google Shopping innovatie
Naast de lokale productadvertenties, komt Google Shopping met nog meer innovatie: Merchant Promotions en Trusted Stores. De eerste functie biedt webshops de mogelijkheid een zeer specifieke aanbieding te doen binnen Google Shopping. In de VS laat deze functie al goede resultaten zien. Trusted Stores kan vooral worden gezien als een keurmerk voor betrouwbare webwinkels. Het predicaat ‘Trusted Store’ wordt daarbij alleen verstrekt aan webwinkels die goed presteren op het gebied van levertijd, goede aflevering (vrij van bijv. beschadigingen) en klantenservice. Het is overigens nog onduidelijk wanneer we deze functies in Nederland kunnen verwachten en welke eisen hier gaan gelden.