Zo ‘vers’ in 2011 blik ik graag vooruit naar wat de ontwikkelingen op SEO gebied zullen zijn het komende jaar. Bij de research voor deze blogpost blijkt dit echter nog niet zo makkelijk te zijn. Een aantal trends die we kunnen verwachten zijn op rij gezet. Let op, het gaat hier wel om de visie van de schrijver.
Social SEO
Social Media is de porno-industrie voorbij wanneer het gaat om tijdsbesteding online. Na jaren aan de top te hebben gestaan, is het de beurt aan social media. Dat Google Social Media interessant vindt blijkt uit meerdere ontwikkelingen. Dat gaat verder dan de livetweets die in zoekresultaten worden getoond en ook verder dan het tonen van YouTube filmpjes binnen zoekopdrachten. Wanneer je een post verspreidt via kanalen als Twitter, facebook en LinkedIn, worden je blogposts sneller geïndexeerd!
Met name wanneer berichten fanatiek ge-retweet worden, lijkt Google hier waarde aan te hechten. Ik denk dat dit toch slechts het begin is en dat ons nog meer te wachten staat. Social Media zullen meer en meer invloed krijgen binnen het SEO vak. Het is dus de grote vraag hoe met name Google om zal gaan met sociale links vanuit facebook, LinkedIn en voor Nederland: Hyves.
Toegevoegde waarde
Eind vorig jaar (2010) begon Google met het stukje naleving op de eisen die ze al langer stelden. Websites met weinig tot geen unieke content en alleen maar affiliatelinks hadden het zwaar. Dat is waar veel SEO vakbroeders al langer op zaten te wachten en altijd duidelijk voor gewaarschuwd hebben… nu is het zover.
De toegevoegde waarde was al belangrijk, nu wordt dit nog maar weer eens benadrukt. Zorg voor unieke content! Verwacht wordt dat Google steeds actiever op deze naleving zal gaan zitten, hoewel het nu nog handmatig lijkt te gebeuren. De manier waarop Google de zoekresultaten toont, verandert in deze trend natuurlijk ook gewoon mee.
SEO op product niveau
Voor e-commerce shops zal product SEO belangrijker worden. Google Product Search wordt nu al getest in Nederland, door een select aantal partners. Het lijkt dus een kwestie van tijd voor Product Search haar intrede in Nederland zal doen. Een uitgekiend product assortiment met goede achterliggende informatie zal dus van groot belang worden om de zoekmachine te kunnen blijven domineren.
Toekomst SEO: moeilijk grijpbaar
Gezien het turbulente jaar wat achter ons ligt qua SEO en de ontwikkelingen die zich, soms uit onverwachte hoek, in sneltreinvaart opvolgen is het moeilijk een scherpe toekomst verwachting te scheppen van SEO in 2011. Daar komt nog een extra factor bij, welke in het volgende onderdeel wordt beschreven.
Dominantie Google eindig?
Een vraag die steeds meer mensen zich stellen, is de vraag of het einde van het tijdperk Google aanstaande is. Daarmee wordt niet bedoeld dat Google failliet gaat, maar wel dat de dominantie van Google niet meer leading is op internet. Google krijgt veel macht, veel data en Google & Privacy is iets wat af en toe het nodige stof doet opwaaien. Google zit niet alleen in internet, maar ook in energie. Google is plotseling een kaartenbouwer geworden, weet hoe vrijwel de hele wereld eruit ziet, weet waar jij de afgelopen maanden hebt uitgehangen op internet… en schijnt zelfs in DNA onderzoek te investeren. Het credo ‘don’t be evil’ lijkt daarom ook hoe langer hoe meer onhoudbaar te worden voor Google. Een andere ontwikkeling is dat de autoriteiten steeds strakker op Google zitten. Om te voorkomen dat er monopolies ontstaan – alsof die er nog niet zijn. Dit beperkt Google natuurlijk in een stukje slagkracht.
Daarnaast is er de opkomst van facebook. Een potentiële bedreiging voor Google? Een nieuw startpunt voor iedere start van een internetzoektocht? In 2010 werd facebook meer bezocht dan Google in de VS. Een trend die ongetwijfeld ook zal overwaaien naar Europa en Nederland. Ongeacht de betrouwbaarheid van de cijfers, is duidelijk dat facebook een enorme groei doormaakt en sterk in opkomst is. Zeker wanneer ook het aantal personeelsleden (dat zijn er gerelateerd aan de waarde wel heel weinig) verder stijgt en meer ruimte ontstaat voor innovatie.
De grote vraag blijft: hoe denk jij dat de toekomst van SEO eruit gaat zien?