Eindelijk is het zover. Je hebt je over al je angsten heen gezet. Je eerste blog staat online, de hele wereld mag het weten. Tegenwoordig herken ik me hier helemaal niet in. Niet meer, dat was ‘vroeger’ echter wel anders.
Mijn eerste blog
Misschien heb je al veel blogs geschreven, misschien ook niet. In dat laatste geval neem ik je graag mee terug in de tijd (anders laat ik de keuze aan jou of je verder leest of niet). We schrijven 2009. Nu ik dat zo opschrijf, klinkt het als een eeuw geleden.
Nadat ik mezelf constant excuses had gegeven om het niet te doen, besloot ik toch dat het tijd werd om echt wat te gaan publiceren. Mijn doel? Kennis delen en autoriteit opbouwen op het gebied van online marketing. Ik schreef een artikel en stuurde het naar twee blogs. Met een ‘knikkende-knietjes’ gevoel drukte ik op ‘verzenden’. Tot mijn grote verbazing waren ze beiden bereid het te publiceren. Zo slecht was het dus niet? Voor mij was het een bevestiging. Een duwtje in de rug wat ik nodig had om op dat moment door te gaan. Sindsdien schreef ik… veel. Geen idee hoe veel, maar veel. Voor mezelf, maar soms ook voor klanten. Ik begon het zelfs leuk te vinden.
Lezers: wel zo prettig
Schrijven is leuk, maar het is nog veel leuker, wanneer je ook lezers hebt. Natuurlijk kun je jouw schrijfsel af en toe delen via je social media kanalen, maar met een beetje optimalisatie verander je jouw schrijfsel in een echte evergreen. Zo eentje die ook lang nadat je ‘m geschreven hebt nog wordt gevonden en wordt gelezen.
Vindbare content voor Google?
Laat ik beginnen met één hele, hele, hele belangrijke tip: je schrijft voor de bezoeker. Niet voor de zoekmachine. Houd dat altijd in je achterhoofd. Vindbare content is leuk, maar geen doel op zich. Schrijf deelbare content voor je bezoeker, je potentiële klant. Uiteindelijk betaalt die klant je hypotheek, boodschappen en de energierekening… niet Google.
Afnemende invloed
Bloggen kan uitstekend werken voor je vindbaarheid. Vooral wanneer het gaat om de ‘long-tail’. Voor de populairste zoekwoorden, met interessante volumes en conversiekansen geldt dit steeds minder. Op dit vlak zijn de zoekresultaten de laatste jaren flink veranderd. Verhoudingsgewijs nemen de advertenties flink meer ruimte in dan enkele jaren geleden. Dat is echter niet alles. De verschijningsvorm van zoekresultaten verandert ook voortdurend. Afbeeldingen, video, resultaten in Google Maps, nieuwsberichten en resultaten vanuit Google Shopping zijn in de loop der jaren toegevoegd.
Verder is het goed om te realiseren dat het leeuwendeel van de omzet van Google afkomstig is uit het advertentieprogramma Google AdWords. Advertenties zijn in de loop der jaren steeds meer ruimte in gaan nemen op de pagina met zoekresultaten. Meer recent verwijderde de zoekmachine de tekstadvertenties aan de rechterkant. In plaats van 3 worden er sindsdien 4 advertenties getoond boven de organische zoekresultaten. Dit beeld past bij een al veel langer zichtbare trend, dat organische resultaten steeds verder naar onderen verdwijnen in de zoekmachine.
Waarom blog je eigenlijk?
Hartstikke leuk om je blog vindbaar te maken natuurlijk, maar waarom blog je eigenlijk? Wat wil je bereiken en wat verwacht je ervan? Wanneer je niet verder komt dan dat je hoopt wat gratis bereik te scoren, zou ik me afvragen of het verstandig is om mee door te gaan. De vraag die vervolgens achter de vraag vandaan komt is: welke waarde voeg je toe? Ga je echt voor kennisdeling? Of wil je liever even snel scoren in Google?
Net als bij je business, gaat het bij bloggen ook om de ‘why’.
Start with the why.
Blog SEO: je blog vindbaar maken in Google
Hopelijk ben je nog niet ontmoedigd. Bloggen blijft namelijk goed om te doen. Niet alleen voor je vindbaarheid overigens, maar ook voor het opbouwen van je autoriteit. Om te laten zien dat jij een expert bent op jouw vakgebied!
Terug naar het topic. Vindbaarheid. SEO. Om de vindbaarheid van je blog positief te beïnvloeden, kun je een aantal uitgangspunten volgen.
Keyword Research
Vindbaar worden, begint met het bepalen van het zoekgedrag van je potentiële klant. Vindbaar zijn op zoekwoorden waar niemand – laat staan je potentiële klanten – op zoeken is vrij kansloos. Alleen zo kun je zorgen voor een betere vindbaarheid ook waarde toevoegt. Op basis hiervan kun je aan de slag met content. Wanneer je een artikel voor meerdere zoekwoorden wil optimaliseren, zorg er dan voor dat de zoekintentie voor die zoekwoorden hetzelfde is, zodat je ook echt relevant bent.
Keyword research – of gewoon zoekwoordenonderzoek – kun je op verschillende manieren aanpakken. Over dit onderwerp op zich zijn al talloze blogs geschreven, dat zal ik hier niet over gaan doen. Toch sta ik er even bij stil om je op weg te helpen.
In generieke zin heb je vast een aantal zoekwoorden die voor jou belangrijk en relevant zijn. Dat is een goed begin. Om wat meer op de ‘long tail’ in te zetten, kun je op zoek gaan naar vergelijkbare zoekwoorden. Voor inspiratie kun je een zoekopdracht met een generieke term Googelen. Vervolgens zie je helemaal onderaan de pagina een aantal gerelateerde ideetjes staan ter inspiratie.
Met behulp van bijvoorbeeld de Keyword Planner van Google (werkt via een Google AdWords account), kun je vervolgens ook een beeld krijgen bij de zoekvolumes op specifieke zoekwoorden. Echt betrouwbaar en bruikbaar is deze data echter niet… maar het geeft een beeld. Bovendien wordt daar ook de ‘concurrentie in AdWords’ bij getoond. Dat zegt overigens meer over de ‘populariteit’ van het zoekwoord dan over het organische scoringspotentieel. Ook de Keyword Planner toont een aantal aanvullende suggesties. Wil je er meer, dan kun je het gebruik van Keywordtool.io overwegen. De gratis variant toont al aardig wat suggesties, maar geen aanvullende data.
Ok, je hebt nu een lijst met interessante zoekwoorden. Globaal heb je zelfs een beeld van het maandelijks zoekvolume. Wat je kansen zijn, is echter een lastiger te beantwoorden vraag. Ook daar zijn tools voor die je op weg kunnen helpen, zo kun je bijvoorbeeld de Keyword Explorer van MOZ eens proberen. Met deze data kun je uiteindelijk bepalen waar je op in wil gaan zetten. Dat werkt overigens niet alleen voor je blog, maar dit geldt natuurlijk voor je hele website.
Zoekwoorden gebruiken
Wanneer je het zoekgedrag van je potentiële klant in kaart hebt gebracht, kun je daar wat mee gaan doen. Gebruik zoekwoorden bijvoorbeeld op de volgende plaatsen:
- Je URL
- De titel van je bericht
- De koppen / headers van je bericht (H1, H2 etc.)
- Alt teksten van afbeeldingen
- In de tekst
- In de SEO Title en Meta description van je pagina
Wanneer je een platform als WordPress gebruikt, zijn er specifieke SEO plugins die je hierin kunnen ondersteunen. Denk aan het All-in-one SEO Pack, de Yoast SEO plugin of The SEO Framework plugin. Die laatste twee komen trouwens van Nederlandse bodem. Wellicht ten overvloede meld ik er toch maar even bij dat het gebruik van tools niet zaligmakend is.
Eisen aan je content
Aan je content worden ook eisen gesteld. Zo zal Google de toegevoegde waarde van een heel kort artikel waarin spammerig wordt omgegaan met zoekwoorden anders waarderen dan een langer, meer inhoudelijk artikel. Bijkomend voordeel is dat diverse onderzoeken aantonen dat langere content over het algemeen beter/meer wordt gedeeld en sneller links oplevert. Daarover later meer.
Titel
You’ll never make your first impression twice. Een waarheid als een koe natuurlijk. In veel gevallen is de titel van je artikel bepalend of er wordt doorgeklikt of niet. En artikelen die niet worden gelezen, zullen logischerwijs ook minder worden gedeeld.
Denk daarom goed na over de titel van je artikel. Van een aantal elementen in je titel is bekend dat ze effectief zijn. Dingen als een cijfer i.c.m. tips / trucs / manieren om [vul maar wat in] werken over het algemeen goed. Ook wie / wat / waarom maakt mensen als snel nieuwsgierig naar wat er achter de titel zit.
Daar gaat het om. Bedenk dus hoe je een relatie aan kunt brengen tussen de titel van je blog en de inhoud, op een manier die mensen motiveert door te lezen. Maak je titel aantrekkelijk door mensen nieuwsgierig te maken, door iets te beloven… wees creatief en denk er vooral goed over na.
Afbeeldingen
Plaatjes zeggen meer dan 1.000 woorden. Dit is overigens niet de enige reden waarom het verstandig is om beeld te gebruiken. Wanneer content gedeeld wordt, wordt daar doorgaans ook een afbeelding bij ‘opgezocht’ door bijvoorbeeld Facebook of Twitter. Die afbeelding heeft een grote invloed op je zichtbaarheid in de timeline. Dat beeld kan net het verschil betekenen tussen wel of geen klik, wel of geen bezoeker. Het gaat immers om ‘publiek’, niet om ‘zichbaarheid in de zoekmachine’.
Beeld ondersteunt je verhaal en brengt je tekst tot leven. Soms is het zelfs de ziel van je boodschap. En een heel praktisch voordeel naast wat eerder werd geschreven over het delen van content op social media, is dat je beeld kunt optimaliseren voor vindbaarheid. Zorg voor een beschrijvende bestandsnaam en voorzie beeld van een heldere alt-tekst.
Bij het gebruik van beeldmateriaal gaat de voorkeur natuurlijk uit naar ‘eigen werk’. Soms is dat echter wel heel erg utopisch. Bijvoorbeeld omdat het lastig is om zelf beelden te schieten van het onderwerp waar je over schrijft of gewoon omdat je te weinig tijd hebt. In dat geval kun je terugvallen op stockfoto’s. Ga dan liever niet voor de ‘cliche-colgate’ foto’s maar probeer het net wat professioneler aan te pakken. Hoe? Daarvoor verwijzen we graag naar de artikelen over websites met gratis stockfoto’s en handige gratis online tools voor fotobewerking. Zo maak je beeld in ieder geval ‘eigen’.
Video
Beleving. Het is de manier voor ons steeds meer visueel ingestelde mensen om informatie tot ons te nemen. Video kan je daar fantastisch bij helpen. Bovendien zorgt het er vaak voor dat mensen langer op je website blijven hangen. Volgens Brightcove zorgt het zelfs voor een toename van 157% in organisch verkeer, 105% toename van de tijd die bezoekers op je website blijven hangen en verdubbelt de ‘overall conversion’ in vergelijking met websites die geen video inzetten. Los van hoe ‘feitelijk’ die resultaten zijn… de inzet van video is in ieder geval geen slecht idee.
Links
Als wegwijzers op het internet, spelen links nog steeds een grote rol. Niet alleen links van andere websites, maar ook vanuit andere content (binnen je eigen website). Houdt bij die interne links in de gaten dat de linktekst en eventuele alt-tekst relevant zijn voor de pagina waarnaar je verwijst. Een “Klik hier” is vrijwel altijd minder relevant dan bijvoorbeeld een aanduiding als “Lees het artikel over WordPress Webdesign”. Aangezien links nog steeds van groot belang zijn, is het verstandig na te denken wat je ermee kunt. Kun je bijvoorbeeld bestaande, eerder gepubliceerde content die aansluit op je onderwerp laten linken naar je huidige content?
Laat je niet verleiden tot het inkopen van ‘100 PR4 backlinks voor maar één Euro’. Het kan lang goed gaan, maar Google wordt steeds beter in het herkennen van slechte backlink profielen. En het inkopen van links raden ze bovendien met klem af. De makkelijkst ogende oplossingen zijn zelden de juiste.
Die links zul je dus moeten verdienen. En dat is nog niet zo eenvoudig. Het belangrijkste daarbij is kwaliteit. Een goed blog zal eerder links opleveren dan een voor de zoekmachine geschreven item met bijzonder weinig inhoud of toegevoegde waarde. En laten we realistisch zijn: blogs leveren vrijwel altijd weinig links op.
Externe links
Externe links zijn goed om even apart te benoemen. Waarom? Omdat ik in de praktijk vaak zie dat mensen een soort angst of andere vormen van terughoudendheid hebben om te linken naar bronnen of externe websites die juist enorm veel toegevoegde waarde bieden voor je bezoeker. Een basisangst als ‘dan zijn ze van mijn website af’ is natuurlijk wel begrijpelijk, maar hoe erg is dat? Ze hebben je gezien en zijn kennelijk nog niet klaar om te ‘converteren’. Externe links zijn volstrekt natuurlijk. Het wereldwijde ‘web’ heet niet voor niets zo… jij wil daar toch niet het doodlopende steegje van worden?
Tekstlengte
Less is more, maar niet altijd. In het geval van tekst geldt: the more, the better. Diverse onderzoeken laten zien dat langere artikelen over het algemeen meer organisch verkeer vanuit zoekmachines aantrekken dan korte artikelen. Ook ligt het aantal keren dat een artikel wordt gedeeld een stuk hoger dan bij korte artikelen en leveren lange artikelen vaak meer links op. Of dit harde criteria voor je artikelen oplevert? Nee. Soms is een artikel gewoon kort omdat de hoeveelheid nuttige uitspraken die je erover kunt doen beperkt is. Ook kan een blog / artikel kort zijn omdat het bijvoorbeeld vooral om beeld gaat. Infographics gaan vaak wel gepaard met wat tekstuele toelichting, maar het uitschrijven ervan is niet nodig… daarvoor heb je immers die infographic toegevoegd.
Call-to-action
Wat wil je uiteindelijk dat je bezoeker gaat doen? Of je jouw blog nu gebruikt voor concrete leadgeneratie of om je expertise te laten zien: een blog zonder call-to-action is vrijwel altijd een gemiste kans. Wat wil jij dat bezoekers doen? Wanneer je specifiek op zoek bent naar leads omdat je content op een specifiek vraagstuk is afgestemd, dan zul je gebaat zijn bij een call-to-action in de richting van: bel, maak een afspraak, dan drinken we koffie, maken we kennis en maak ik je vervolgens klant. Ben je meer informerend en werkt directe conversie niet zo binnen jouw business, dan kun je een call-to-action overwegen als: schrijf je in, mis nooit meer een artikel en ik beloof je niet te spammen. Aan het einde van het liedje komt het hier op neer: Denk na over wat je wil bereiken en gebruik in ieder geval een call-to-action om dat gedrag te stimuleren.
SEO gaat verder dan content
Voor een vindbare website is content niet de ‘heilige graal’. Er zijn enorm veel factoren die een rol spelen bij vindbaarheid. Sinds een tijdje is het ook van groot belang om een snelle en mobielvriendelijke website te hebben en recentelijk maakte Google bekend met SSL/TLS beveiligde websites ook een voordeel te geven in de zoekmachine.
Content is dus leuk, maar zal je qua vindbaarheid maar voor een deel verder helpen. Een professionele website die qua techniek goed is opgebouwd is van groot belang.
SEO is *kuch* gratis
Laat je niet gek maken door van die mafkezen die maar roepen dat je SEO moet inzetten omdat het gratis is. Dit is slechts één van de mythes die ik af en toe voorbij zie komen. Het maken van goede content kost je gewoon tijd en energie. Research, schrijven, schrappen, aanjagen / delen… Tijd die je ook aan andere dingen had kunnen besteden. Vindbaarheid gaat daarnaast veel verder dan alleen je content. En ook dat kost tijd en/of geld. Laat je dus niets wijsmaken! Heb je veel tijd en relatief weinig geld? Dan is het zeker een idee om mee aan de slag te gaan. Wanneer je weinig tijd en juist wel budget hebt, kun je denk ik beter kijken naar een meer geïntegreerde online marketing aanpak. De vraag is of het haalbaar is om met goede content te komen bij het ontbreken van tijd als belangrijke resource. Misschien zijn er dan andere, betere kanalen om verder te bouwen aan je organisatie.
Gegarandeerde nummer 1 positie in Google?
Ze bestaan nog. Boefjes die je proberen te verleiden met nummer 1 posities in Google. In het land der blinden is eenoog koning lijken ze te denken. Maar zeg zelf… hoe realistisch is het om zoiets te beloven wanneer je de volgende uitgangspunten hanteert:
- Google is ‘in charge’ over het zoekalgoritme en verandert dit vaker dan jij van kleding wisselt.
- Zoekresultaten zijn persoonlijk. Wanneer jij zoekt op een willekeurig zoekwoord zoekt, kan het zijn dat je wat anders te zien krijgt dan ik.
- Zoekresultaten zijn divers. Google toont bij sommige resultaten bijvoorbeeld afbeeldingen, kaartjes met lokale resultaten, YouTube video of recente nieuwsberichten.
Oh ja, het is over het algemeen niet ingewikkeld om goed te scoren op je eigen bedrijfsnaam. Maar of je daar nu echt een specialistisch bureau voor nodig hebt… dat waag ik te betwijfelen.
Huis op zand
Vindbaar zijn is leuk, maar verwacht geen wonderen van geoptimaliseerde content. Voor conversie heb je uiteindelijk immers gewoon een goed verhaal (of meerdere goede verhalen) nodig. Daarnaast is het zo dat goede vindbaarheid begint bij je website. En dan niet eens direct je content, maar je techniek. Bouw jij je huis op zand? Of heb je een solide rotsbodem? Op beide ondergronden kun je dezelfde content loslaten, maar met een heel verschillend effect. Het is geen geheim dat Google schone code, een goede sitestructuur, snelheid en het goed bedienen van mobiele bezoekers belangrijk vindt. Zorg er dus voor dat je (technische) basis in orde is.
Gewoon beginnen
Een oud Chinees gezegde zegt: “Zelfs de langste reis, begint met de eerste stap”. En zo is het maar net. Zie je het zitten? Heb je een idee van wat je wil bereiken? Welke kennis wil je delen? Wanneer je die kaders hebt, is het ook vooral een kwestie van gewoon doen. Door te doen, door dingen uit te proberen en na verloop van tijd te analyseren zul je zien dat je steeds beter en handiger wordt in vindbaar bloggen. Wil je teleurstelling voorkomen? Verwacht dan vooral niet dat je blogs meteen een enorm succes zijn. Dat kost gewoon tijd.
Laatste take-aways
Bezig zijn met SEO kan heel leuk zijn. Overdrijf het echter niet. Houd die bezoeker in je achterhoofd: dat is je potentiële klant. Niet Google. Daar schrijf je uiteindelijk voor. En goede content op een slechte website maakt bezig zijn met SEO vooral erg frustrerend. Zorg er dus voor dat de basis van je website goed in orde is. Verder is het ook goed om je te realiseren dat je vindbaarheid niet van vandaag op morgen ineens verbetert. Het vergt geduld, je zult constant moeten werken aan verbetering en dus ook blijvend tijd en energie in je website moeten steken voor duurzaam resultaat.
Staar je ook niet blind op Google. Er zijn veel meer mogelijkheden om je content te verspreiden. Denk aan je eigen social media kanalen zoals Twitter, Facebook en LinkedIn. Wanneer je in staat bent een vrij ‘tijdloos’ item te produceren, kun je jouw content ook meerder keren delen. Soms zelfs tot ver na publicatiedatum.